Esti aici
Acasa => Timp liber => Days Gone Preview exclusiv: open world bazat, în primul rând, pe poveste

Days Gone Preview exclusiv: open world bazat, în primul rând, pe poveste

Chiar dacă nu deţineţi o consolă PlayStation, nume precum Naughty Dog sau Santa Monica Studio nu vă pot fi indiferente, aceste studiouri deţinute de Sony marcând istoria recentă prin lansarea unora dintre cele mai apreciate jocuri video ale ultimilor ani. Tot în curtea celor de la Sony se află şi Bend Studio, o echipă însă mult mai “discretă”, a cărei ultimă creaţie notabilă – Uncharted: Golden Abyss – şi-a făcut apariţia acum mai bine de şapte ani, odată cu lansarea consolei PlayStation Vita. Cu ce şi-au umplut timpul cei de la Bend în toată perioada scursă de atunci? Tocmai asta am fost invitaţi să vedem la Madrid, în cursul săptămânii trecute, Go4games fiind din nou singura publicaţie din România ce a participat la evenimentul de prezentare a noului joc Days Gone.

Având în vedere că, după spusele lui John Garvin (directorul de creaţie al jocului), Days Gone se află în lucru de mai bine de şase ani, este lesne de înţeles că noul titlu al celor de la Bend Studio a “împrumutat” elemente din multe dintre jocurile de succes ale acestor vremuri. Astfel, oarecum atipic pentru exclusivităţile celor de la Sony, axate mai ales pe experienţe liniare, Days Gone propune o lume de joc open world, într-un cadru… să-i zicem post-apocaliptic. Mai exact, acţiunea are loc după izbucnirea unei pandemii mondiale, din cauza căreia o bună parte a populaţiei este transformată într-un soi de zombies care nu sunt de fapt zombies. Pentru că, dacă ar fi să ne luăm după definiţia celor de la Bend, devii zombie numai atunci când învii din morţi, în timp ce, în versiunea lor, aceste creaturi – numite Freakers – nu au murit niciodată, reprezentând nişte versiuni “evoluate” ale fiinţelor umane (sau involuate, depinde din ce punct de vedere priveşti problema), ce împart o conştiinţă comună în defavoarea voinţei individuale.

Evident, gurile rele ar putea arăta cu degetul către asemănările evidente dintre abordarea narativă din Days Gone şi cea din seria The Last of Us, unde, la fel, avem de-a face cu o epidemie şi apariţia unor tipuri speciale de zombies, care, de fapt, nu sunt zombies… Diferenţa este făcută însă de locul în care are loc acţiunea, precum şi de povestea şi personajele propriu-zise. Mai exact, producătorii au fost inspiraţi chiar de către peisajele ce împrejmuiesc studioul Bend, plasat în statul american Oregon, jocul desfăşurându-se, de asemenea, în această porţiune de nord-vest a Statele Unite ale Americii. Plasare geografică aleasă şi pentru diversitatea ei naturală, cu păduri dese, zone deşertice, ba chiar şi vulcanice, legate între ele de un fir şubrezit numit “civilizaţie”. Astfel, spre deosebire de alte jocuri ce abordează o tematică similara, Days Gone evită stereotipul aşezărilor urbane de dimensiuni mari, aflate sub constanta ameninţare a morţilor vii, open world-ul propus de Bend reprezentând mai degrabă o confruntare constantă a protagonistului cu toate pericolele unei naturi dezlănţuite.

Şi pentru că tot a venit vorba de protagonist, în centrul acţiunii din Days Gone stă Deacon St. John, un simpatic, însă şi foarte ghinionist, membru al găştii de motociclişti The Mongrels. La scurt timp după izbucnirea pandemiei, Deacon (alintat de personajele din joc drept “Deek”) se vede nevoit să-şi abandoneze soţia – Sarah – într-un elicopter de evacuare, în încercarea de a-şi salva de la moarte cel mai bun prieten – tovarăşul său de gaşcă Boozer. În timp ce Deacon şi Boozer supravieţuiesc, Sarah şi echipajul elicopterului dispar în condiţii misterioase, eroul nostru fiind măcinat de vină, convins că dragostea vieţii lui a pierit. Anii trec, iar Deacon devine un soi de vânător de recompense/mercenar, ce-şi oferă serviciile celor care plătesc mai mult. Aici începe jocul propriu-zis, utilizatorul fiind familiarizat cu modul de operare al lui Deacon, cu relaţia acestuia cu Boozer şi realitatea cruntă a viitorului imaginat de Bend Studios. Nu mult trece până când Deek va descoperi indicii ce sugerează că echipajul elicopterului în care se afla şi Sarah ar fi putut supravieţui, misiunea eroului devenind cât se poate de clară în acest moment.

Poate că vi se pare un pic exagerat accentul pe care l-am pus pe dezvăluirea acestor detalii din povestea lui Days Gone, însă vă asigur că această abordare este “direct proporţională” cu modalitatea de expunere a naraţiunii propusă de către cei de la Bend Studios. Mai exact, conform lui Garvin, Bend nu a urmărit să realizeze un titlu open world convenţional, cu o hartă plină de obiective secundare şi activităţi facultative, studioul concentrându-se pe transformarea fiecărei misiuni într-o parte activă a poveştii jocului. Astfel, Days Gone va avea multiple “storylines”, fiecare compus dintr-o serie de misiuni, existând şi posibiltatea ca anumite misiuni să facă parte din mai multe astfel de firuri narative. În total, Garvin promite că vom petrece în Days Gone aproximativ 30 de ore, dintre care nu mai puţin de şase sunt reprezentate de secvenţe cinematice.

Şi, deşi acestea sunt realizate excelent, fiind folosiţi actori reali pentru capturarea mişcărilor, vocilor şi gesturilor faciale ale personajelor (Deacon St. John este interpretat de actorul Sam Witwer, pe care iubitorii de jocuri video îl vor recunoaşte din rolul principal al seriei Star Wars: The Force Unleashed), în cele trei ore pe care le-am avut la dispoziţie alături de Days Gone am simţit că acţiunea este oarecum “sufocată” de aceaste incursiuni narative. Pur şi simplu porţiunile în care îl puteam controla direct pe Deacon erau fragmentate de numeroase cutscene-uri, sentiment amplificat şi de nedoritele efecte de “fade out” dintre secvenţele cinematice şi gameplay-ul propriu-zis. Dacă ar fi să ne luăm după spusele directorului de creaţie, măcar acest neajuns se pare că va fi rezolvat până în ziua lansării.

Spun “măcar acest neajuns” pentru că versiunea Days Gone pe care am avut ocazia să o încercam părea destul de nefinisată, fiind capabilă să ridice câteva semne de întrebare referitoare la nivelul calitativ al jocului final, cele două luni rămase până la apariţie nefiind o perioadă tocmai generoasă (mai ales în condiţiile în care jocul a fost amânat deja de câteva ori). Spre exemplu, controlul motocicletei lui Deacon nu este deloc exact. Până şi John Garvin recunoaşte acest neajuns, oferind explicaţia conform căreia, în urma sesiunilor extinse de testare cu diverse categorii de jucători, s-a optat pentru această variantă de control. Sincer, nu ştiu câte astfel de titluri au încercat testerii respectivi, însă acest aspect s-a dovedit a fi destul de deranjant, mai ales având în vedere că motocicleta lui Deek este singurul său mod de transport rapid, dar şi, câteodată, singura sa cale de supravieţuire (înainte de începerea unei misiuni, jocul poate fi salvat la motocicletă).

Poate că, pe parcursul campaniei din Days Gone, acest neajuns va putea fi corectat prin aplicarea de upgrade-uri motocicletei lui Deacon, acesta reprezentând unul dintre elementele de “survival” ale jocului. În aventurile sale, Deek va putea colecta tot felul de ingrediente pe care le va putea investi în astfel de upgrade-uri sau le va putea utiliza, prin intermediul unui sistem de crafting, pentru confecţionarea de item-uri folositoare, cum ar fi health pack-urile. Este inclus şi un sistem de abilităţi bazate pe skill points, care ne-au fost atribuite însă automat la începutul acestui demo.

În rest, avem parte de un shooter third person oarecum covenţional, punctat de confruntări armate cu tot felul de inamici, pornind de la mai sus amintiţii Freakers (a căror conştiinţă comună nu prea am avut ocazia să o vedem în acţiune pe parcursul acestui demo, grupurile cu care ne-am întâlnit fiind destul de restrânse), oponenţi umani (cum ar fi gaşca rivală Rippers, ai cărei membri dispreţuiesc tatuajele şi încearcă să le elimine cu ajutorul focului) sau chiar animale sălbatice (lupi infectaţi sau chiar un urs masiv). Există şi elemente de stealth, câteodată strecurarea printre freakers fiind mult mai eficientă decât lupta directă, dar şi un sistem de luptă melee, simplist şi uneori inexact, conceput însă pentru a putea răspunde simultan atacurilor venite din partea mai multor agresori.

Deacon St. John îşi va oferi serviciile şi unor tabere de supravieţuitori, fiecare condusă de propriul lider, cu propriile păreri şi convingeri referitoare la modul în care oamenii ar trebui să se comporte şi organizeze în aceste vremuri pentru a răzbi. Aici demo-ul încercat de noi a fost oarecum haotic, unele personaje şi misiuni fiind “aruncate” într-o ordine oarecum aleatorie în această versiune de test, trezind mai degrabă sentimente de confuzie decât curiozitatea legată de continuarea poveştii. Şi, pentru a încheia porţiunea articolului dedicată gameplay-ului, lumea de joc din Days Gone nu este lipsită în totalitate de activităţi opţionale, existând supravieţuitori ce pot fi salvaţi de Freakers sau cuiburi de astfel de creaturi ce trebuie eliminate pentru a debloca opţiunile de Fast Travel între anumite locaţii de pe hartă.

Oarecum ciudat pentru un studio ce aparţine celor de la Sony, cu acces la toate tehnologiile dezvoltate de colegii de la Guerrilla Games, Naughty Dog sau Santa Monica Studio, cei de la Bend au optat pentru Unreal Engine 4 în vederea dezvoltării lui Days Gone. Şi, deşi John Garvin ne-a asigurat că întreaga porţiune de renderizare a motorului grafic a fost complet rescrisă, această ediţie de test a jocului suferea de probleme tehnice, precum framerate-ul deloc strălucit (care afecta şi controlul, deci, implicit, şi gameplay-ul propriu-zis), coliziunile câteodată inexacte sau bug-urile de ordin grafic (la un moment dat, jocul a refuzat să mai încarce versiunile de rezoluţie superioară ale texturilor, întregul mediu de joc fiind “spălăcit” într-un mod extrem de deranjant). Nu în ultimul rând, mai mult ca sigur că Days Gone rulează în rezoluţie 4K (pe PS4 Pro), prin intermediul unei tehnici de reconstucţie a imaginii (precum checkerboarding), imaginea fiind deosebit de exactă în cadrele statice, manifestând însă artefacte de mişcare în jurul contururilor personajelor în timpul animaţiilor.

Sperăm din tot sufletul că aceste probleme vor fi remediate până la apariţia jocului pe piaţă, potenţialul narativ din Days Gone fiind mai mult decât evident, un eventual succes al acestei abordări open world bazate în primul rând pe poveste reprezentând o ocazie perfectă de a lăsa în urmă definitiv stereotipurile câteodată deranjante ale acestui gen. Days Gone va fi lansat pe 26 aprilie 2019, în exclusivitate pentru familia de console PlayStation 4.

Articol original – Days Gone Preview exclusiv: open world bazat, în primul rând, pe poveste, de pe site-ul go4games.ro

Powered by WPeMatico

Articole similare

Sus
%d blogeri au apreciat: