Esti aici
Acasa => Monden => Care sunt alimentele cu grăsimi bune și cum să le consumi

Care sunt alimentele cu grăsimi bune și cum să le consumi

Grasimile joaca mai multe roluri importante in organism. Fara grasimi, organismul nu ar putea functiona. Alimentele cu grasimi bune reprezinta o sursa foarte concentrata de energie, protejeaza organele vitale, ajuta la mentinerea temperaturii adecvate a corpului, asigura aportul necesar de vitamina A, D, E si K.

CITESTE TOATA REVISTA VIVA! DE IANUARIE, GRATIS, AICI!

Organismul are nevoie de anumite cantitati de grasimi, iar daca acestea sunt depasite, grasimile in exces sunt depozitate. Depozitele de grasime din organism sunt pastrate pana cand acesta va avea nevoie de energie. In momentul in care organismul cere mai multa energie, acesta va folosi grasimile printr-un proces chimic ce poarta denumirea de metabolism. In momentul in care ne facem insa un obicei din a consuma mai multe grasimi decat este necesar, depozitele nu mai sunt folosite si sa maresc pe zi ce trece.

Astfel, apar depozitele de grasime la nivel subcutanat, adica sub piele, dar si la nivelul organelor interne precum ficatul. Barbatii si femeile depoziteaza grasimile in zone diferite ale corpului. De pilda, majoritatea femeilor depoziteaza grasimile subcutanat la nivelul sanilor, taliei, soldurilor si posteriorului, in timp ce barbatii au tendinta de a le depozita la nivelul pieptului, abdomenului si posteriorului.

Exista mai multe tipuri de grasimi, unele dintre acestea fiind bune pentru organism, benefice, in timp ce altele sunt considerate grasimi “rele”, fiind daunatoare organismului. Grasimile rele sunt responsabile pentru colesterolul “rau” crescut si pentru afectiunile cardiovasculare ce apar din aceasta cauza. In timp ce grasimile bune sunt recomandate in cantitati echilibrate, grasimile rele sunt contraindicate, in special in caz de risc cardiovascular crescut.

Grasimile „bune”

Grasimile nesaturate sunt cele recomandate. Grasimile mononesaturate su polinesaturate sunt considerate grasimi sanatoase si trebuie incluse, cu moderatie, in dieta. Alimentele care contin acet tip de grasimi sunt, in general, lichide la temperatura camerei – uleiurile vegetale.

Ce inseamna grasimi „bune” pentru organism

Grasimile “bune” pentru organism, atunci cand sunt consumate in cantitati moderate, au o multime de efecte benefice pentru sanatate printre care: reduc colesterolul, nivelul de trigliceride, deci riscul de afectiuni cardiovasculare, ofera energie origanismului, ajuta organismul sa primeasca vitaminele solubile in grasimi si ajuta organismul sa isi mentina temperatura.

Care sunt grasimile „bune” pentru organism

Grasimile “bune” pentru organism sunt cele nesanturate, adica grasimile mononesaturate si cele polinesaturate.

Grasimile mononesaturate

Grasimile mononesaturate sunt cele care reduc riscul de afectiuni cardiovasculare si care stau la baza dietei mediteranene. In general grasimile mononesaturate sunt in stare lichida la temperatura camerei. Aceste grasimi sanatoase sunt si o sursa bogata de vitamina E. Grasimine mononesaturate se regasesc in: masline, avocado, nuci, migdale, caju, seminte de susan, seminte de dovleac, ulei masline, ulei de canola sau uleiuri din nuci.

Grasimile polinesaturate

Grasimile polinesaturate se regasesc in general in uleiurile vegetale si sunt renumite pentru reducerea colesterolului si a trigliceridelor, mai ales atunci cand sunt consumate in locul grasimilor saturate. Acizii grasi Omega-3 fac parte din categoria grasimilor polinesaturate si se regasesc i pestele gras precum somonul, macroul sau tonul, dar si in semintele de in si nuci.

Efectele grasimilor mononesaturate si polinesaturate pentru organism

Grasimile mononesaturate sunt recomandate, alaturi de cele polinesaturate, pentru inlocuirea grasimilor saturate si trans, astfel incat riscul cardiovascular sa fie redus. Studiile facute in ultimii ani au scos la iveala si alte beneficii ale consumului de grasimi mononesaturate: reduc riscul de cancer la san, reduc nivelul de colestrol, ajuta la scaderea in greutate, reduc grasimea abdominala si combat rigiditatea articulara.

Grasimile polinesaturate sunt grasimi esentiale, asta inseamna ca organismul are nevoie de ele pentru a functiona, insa nu le poate produce pe cont propriu asa ca trebuie sa i le oferi prin alimentatie. Aceste grasimi sunt folosite pentru construirea membranei celulare, dar si pentru coagularea sangelui, pentru miscarea muschilor, pentru reducerea inflamatiei si a colesterolului din sange.

Alimentele ce contin grasimi bune

Lista alimentelor ce contin grasimi “bune” si pe care trebuie sa le introducem, cu moderatie, in dieta: Grasimi mononesaturate – ulei de masline, ulei de canola, ulei de susan, avocado, masline, nuci, unt de arahide. Grasimi polinesaturate – seminte de floarea soarelui, seminte de susan, seminte de dovleac, seminte de in, peste gras (somon, ton, macrou, hering sau sardine), ulei de soia, lapte de soia, tofu.

Grasimile “rele”

Grasimile considerate “rele” sunt grasimile trans si cele saturate, insa in cazul acestora este importanta si cantitatea. Consumul acestor grasimi ridica nivelul de colesterol LDL din sange, crescand astfel riscul de afectiuni cardiovasculare.

Ce inseamna grasimi „rele” pentru organism

Grasimile “rele” pentru organism, adica cele trans si, uneori, cele saturate, cresc riscul de aparitie a unor afectiuni asa ca e bine sa fie eliminate din dieta sau, in unele cazuri, limitate din punct de vedere cantitativ.

Citește și: Adrian Păduraru, adevărul despre relația cu Teodora Mareș din filmul Declarație de dragoste: „Între noi lucrurile nu stăteau în termeni de simpatie”/ EXCLUSIV

Citește și: Emily Burghelea este însărcinată în luna a șaptea. Primele imagini cu burtica de gravidă: ‘Surpriză!’

Citește și: Alex Bodi și-ar fi bruscat fosta soție în fața fiicei lor. De la ce a pornit scandalul: „Vom urma calea legală”

Citește și: Adela Popescu și Radu Vâlcan așteaptă al treilea copil? Cine i-a dat de gol

Care sunt grasimile „rele” pentru organism

Grasimile trans si cele saturate sunt “rele” pentru organism. Grasimile trans nu numai ca ridica nivelul de colesterol “rau” si il scad pe cel de colestrol “bun”, insa totodata cauzeaza si inflamatie in organism, contribuie la aparitia rezistentei la insulina si cresc riscul de aparitie a diabetului de tip 2. Grasimile trans artificiale sunt complet interzise de catre specialistii in nutritie asa ca e indicat sa le eliminam complet din alimentatie. Grasimile saturate devin periculoase atunci cand sunt consumate in cantitati mai mari decat cele permise, crescand astfel colesterolul. Nutritionistii ne recomanda sa pastram aceste grasimi in dieta, insa in calitati limitate.

Grasimile saturate

Grasimile saturate au fost considerate pentru o perioada indelungata complet nesanatoase, insa studiile recente in domeniu au scos la iveala faptul ca acestea pot fi chiar benefice, insa atunci cand provin din surse de calitate si sunt consumate in cantitati moderate. Ideal ar fi ca aceste grasimi saturate sa fie inlocuite, atunci cand sunt consumate in cantitati mari, cu grasimi nesaturate, mult mai sanatoase in special pentru inima.

Grasimile trans

Grasimile trans artificiale trebuie eliminate complet din dieta intrucat creeaza o multime de probleme de sanatate si nu aduc organismului niciun beneficiu. Grasimile trans sunt grasimi in stare solida si contin uleiuri vegetale partial hidrogenate. Grasimile trans se regasesc in alimentele prajite, in margarina, in produsele de patiserie si in snacksurile din comert (popcorn, chipsuri).

Grasimile saturate consumate in exces cresc nivelul de colestrol “rau” si il reduc pe cel al colesterolului “bun”, cceea ce inseamna ca riscul de afectiuni cardiovasculare este si el marit. Atunci cand sunt combinate cu o dieta bogata in carbohidrati rafinati, grasimile saturate cresc si riscul de diabet de tip 2. Si grasimile trans cresc colesterolul LDL si il scad pe cel HDL. Grasimile trans sunt mult mai periculoase decat cele saturate asa ca e indicat sa le eliminam complet din dieta.

Alimentele ce contin grasimi “rele”

Alimentele care contin grasimi “rele” si trebuie evitate sunt: Grasimi trans – produsele de patiserie si cofetarie din comert, produsele semi-preparate, margarina, alimentele prajite, alimentele de tip fast-food, orice produs care contin uleiuri vegetale hidrogenate. Grasmini saturate – carne rosie, pielea de pui, produse lactate precum lapte, smantana si branza, unt, inghetata, untura, uleiurile tropicale precum uleiul de cocos sau de palmier. 

Powered by WPeMatico

Articole similare

Sus
%d blogeri au apreciat: